Debat forum



Brug af stegeso - glaseret stegeso i forhold til ler stegeso (Römertopf)


Fra   :  Heidi

Dato : 2009-10-26
Vist   :  8796 gange
Hej

Jeg har lige fået en mindre stegeso - en cocotte. Den er af stentøj og er glaseret indvendigt.

Jeg har derfor været på jagt på nettet efter opskrifter. Størstedelen af opskrifterne er dog baseret på at man bruger en ikke glaseret lerstegeso (Römertopf) - som skal gennemvædes i vand inden brug.
Jeg er ikke klar over om funktionen med at gennemvæde en Römertopf at er at give mere fugtighed til maden (så kødet bliver mere mørt og saftigt)

Mine spørgsmål lyder derfor.

Skal jeg ændre på opskrifterne.
Eksempelvis tilsætte (lidt) ekstra vand inden jeg sætter stegesoen i ovnen i forhold til der bruges en Römertopf.

Bliver kødet lige så saftigt i en glaseret stegeso som en ikke glaseret. Jeg har set størst lovprisning af en ikke glaseret stegeso. Med undtagelse af tilberedningen af fisk eller meget krydret mad, som åbenbart kan afsatte smag til næste gang man bruger den.

Hvad er fordelene ved en glasseret contra ikke glaseret stegeso. Til "når" jeg skal have en større en der også kan bruges når jeg får gæster.

mvh
Heidi


Kommentar
Fra   :  Michael Rommedahl

Dato:
2009-11-14
Formålet med at "vande" en stegeso er at sandsynligheden for at den knækker, hvis den ikke vandes, er temmelig stor... Uden at vide det tror jeg at en glaseret er nemmere at rengøre... men skal ligeledes "vandes" inden brug...

mvh Michael


Kommentar
Fra   :  Ann

Dato:
2010-04-26
En lerstegeso eller römertopf som den også hedder. Hvor i ovnen placerer man den korrekt. Det står ikke i opskrifterne.

mvh
Ann




Her kan du indlægge en kommentar til dette emne.

Dit navn Navn

Din kommentar





Tilbage til kategori "Diverse"Debat forum hovedmenu