Debat forum



Den bedste tid på året!


Fra   :  Victoria (12 år)

Dato : 2005-09-16
Vist   :  175 gange
16/9-o5 Victoria 12 år Vi forstår og hygge når det er jul! - synes jeg. Jeg er det eneste barn der er der juleaften, og det er en stor fordel. Men nu vil jeg fortælle om min jul, hør her: Selfølgelig har vi købt en ckokolade-julekalender til mig, og de julekalendre som passer til det der bliver sendt i fjernsynet om aftenen. Vi pynter op i hele huset dagen inden 1 December så vi vågner til et hyggeligt hus. Så vågner jeg og går ud i min julesok, og tager min gave som julemanden er kommet med. Han kommer med en gave hver nat. Der sidder også en lille nisse i den og passer på min gave så den ikke bliver taget af nogle (; Så spiser jeg morgenmad, og er skole, og når jeg så kommer hjem, hygger jeg mig, og ser julekalenderen i fjernsynet. Så en weekend laver mig og min mor julekonfekt sammen, kun os to, og det er rigtig hyggeligt, så har man noget tid alene sammen med sin mor. Hvert år tager vi også til et julemarked i Hillerød, og kigger på de mange juleting. NÅr det så bliver juleaften tager, mig, min mor, og min far(hvert andet år min farmor) vi ud til min mormor og morfar. Der laver min mor så maden i køkkenet med min mormor, og jeg hjælper til og dække bord, julemaden består af: Flæskesteg, Andesteg, Rødkål,Hvide kartofler, brune kartofler, asier, rødbeder, syltede agurker,brun sovs, og æbler og svesker fra anden DRIKKELSE: Rødvin, cider, juleøl, vand, og et lille glas portvin til de voksne.Vi bruger meget tid på at spise, og vi elsker det, for der skal man hygge. Bagefter hjælpes vi alle sammen ad med og vaske op og snakker imens, og så går tiden meget hurtig med opvasken. Når vi har gjordt det skal vi allesammen gå ud fra køkkenet, for så skal min mormor severér ris a´lamande hun kommer en klat ris a´lamande, op i en skål til her af os, og så kommer hun mandlen ned i en tilfældig en af skålene. Så skal hun gå ud af køkkenet, og min mor deler dem ud, så det bliver helt tilfældigt hvem der får mandlen, vi kan nemlig kun spise meget lidt ris a´lamande efter maden, så er der også kirsebær sovs, til og hælde på. Så deles vi om opvasken igen. Bagefter sætter vi os ind i stuen, hvor der er vanillekranse, brunkager, pebernødder, og jødekager, figner, svesker, og dadler. Kaffe, jule og cider. Så har vi den tradition at jeg skal have lavet en julesang som vi skal synge, jeg bruger altid melodien fra ''højt fra træets grønne top'' og så skriver så en text til. Og så skal jeg også lave et juledigt eller en julehistorie og i år har jeg lavet en julehistorie, sidste år var det et digt. Så skal jeg læse min digt eller historie op, og så skal vi så danse rundt om juletræet, og synge min sang, og alle mulige andre julesange og salmer. Så sætter vi så ned, og så deler jeg gaver ud, og det foregår på den måde, at jeg vælger en tilfældig under træet og læser det op som står på kortet, og giver pakken til personen der skal have den, og ind imellem holder vi en pause hvor vi snakker, og spiser af konfekten og godterne, og drikker noget, og så fortsætter vi så, og så når alle pakker er pakket ud, kigger jeg på mine ting, og de voksne snakker. OG vi har den tradition at morfar tænder de levende lys. Så har jeg også en hund, den får også en gave, og det ser ret skægt ud når han flår papiret af. Jeg synes den jul jeg holder, er den bedste måde og holde jul på ! Julen er den bedste tid på året - for mig !! (: VICTORIA HAR TALT


Kommentar
Fra   :  Victoria (12 år)

Dato:
2005-09-16
ogå tager hele familien, også ud i skoven d 23 december og fælder juletræ, og går hjem og pynter det og hygger . Og så 1 juledag, holder vi julefrokost hjemm hos mig, og 2 juledag, hos min kusine og fætter . fortsættelse VICTORIA HAR TALT .




Her kan du indlægge en kommentar til dette emne.

Dit navn Navn

Din kommentar





Tilbage til kategori "Julen"Debat forum hovedmenu