Debat forum



Grøntsager


Fra   :  Julie

Dato : 2008-09-02
Vist   :  3549 gange
kan man ikke få nogen eksempler på hvilke grøntsager man godt må spise og hvilke man skal holde sig fra?


Kommentar
Fra   :  britt55

Dato:
2008-10-20
Hej Julie :O)..Grønsager du ikke må spise efter min bog er kartofler, kikærter, linser, majskolber, pastinak,rødbeder, ærter.


Kommentar
Fra   :  Line

Dato:
2009-03-16
Jeg vil nu mene at man skal holde sig fra bagte katofler, advokado, bananer, tørrede frugter (som fx svesker, rosiner og figner) og andre fede grøntsager/frugter. gode ting at spise som fx: æbler (helst grønne), gulerødder, feberfrugter, jordbær, alt næsten (: Vh Line


Kommentar
Fra   :  Sebastian

Dato:
2009-05-06
Du er da helt galt på den Line. advokadoer er netop gode pga. et relativt lavt kulhydrat indhold og masser af sundt fedt. Der er masser af kulhydrater, og stivelse, i gulerøder som du nævner - peberfrugt og bær er dog ok. æbler har også et relativt højt kulhydratsindhold. Melon har også et relativt lavt kulhydratsindhold. brocolli, spinat og salat er klart de bedste grøntsager på lowcarb - højt fiberindhold og ekstremt lavt kalorie og kulhydrats indhold. Hvis man er til det stærke er jalapenos også at anbefale.


Kommentar
Fra   :  linda

Dato:
2009-08-10
hm... udover de allerede nævnte (ikke Lines) er majs også forbudt land - desværre... Politiken har lavet en kalorie og kost tabel. fra 2004 tror jeg nok... Den viser hvor mange kalorier der er pr 100g, men også kulhydrat, fedt og protein. F.eks. er grønne peberfrugter bedre end rød og gul... Det er er i nørde status, men man må spare hvor man kan ;-)


Kommentar
Fra   :  Malene88

Dato:
2010-04-19
Nu er jeg insulinresistens, og jeg skal derfor holde min indtagelse af kulhydrater på et absolut minimum. De værste grøntsager/frugter er majs og vindruer - og alt der er tørret, da der er et højt indhold af fruktose(frugtsukker). Det er dog ikke den værste form for sukker - Det er MEGET værre i stivelsesprodukter, derfor er kartoflen et no-go. Men i de fleste grøntsager er niveauet af fruktose lavt nok til at det tæller for langsomme kulhydrater, som kroppen skal bruge for at skabe energi og holde blodsukkeret stabilt - og dermed undgår vi at blive sultne HELE tiden. Det er dog ofte nemt at smage, om frugt og grøntsager har et højt eller lavt indhold af fruktose - en tommelfingerregel for mig er at jo grovere, grønnere (og kedeligere) jo bedre. Og grøntsagerne er bedst for kroppen, hvis de er rå. Gulerødder er allerede i gråzonen, men er i den slemme zone, hvis de bliver tilberedt. Jeg håber ikke, dette forvirrede mere end det gavnede. Men et råd er at søge på kostråd for Insulinresistente eller PCO-ramte - de må nemlig ikke spise hurtige kulhydrater. ;)


Kommentar
Fra   :  Susanne

Dato:
2013-03-29
Hej- Søg på nettet under kalorietabel grøntsager : ))




Her kan du indlægge en kommentar til dette emne.

Dit navn Navn

Din kommentar





Tilbage til kategori "Kulhydratfattig"Debat forum hovedmenu