Debat forum



Bagværk med bagepulver i stedet for gær


Fra   :  Per (Webmaster)

Dato : 2007-07-21
Vist   :  44956 gange
Er der nogen som har erfaring med bagning med bagepulver i stedet for gær, og hvor meget der skal til.

2 tsk. bagepulver skulle kunne gøre det ud for 25 g. gær.

Bagepulveret skal vel blandes med melet inden væske kommes i, og det skal ikke hæve inden det bages. Men er der nogen der har erfaring med dette.

Med venlig hilsen
Per


Kommentar
Fra   :  Antonia

Dato:
2009-02-15
Kære Per, Gærallergi kommer kun i ansigtet og halsen - man hæver.Det gør rigtig ondt. Man kan stort set lave alt uden gær. Bare brug bagepulver eller natron i stedet for. Det skal blandes sammen med de tørre ingredienser og ikke de våde. Fx Boller (30 min) 150 gram rugmel 450 hvedemel 2teske bagepulver 2 spiseske sukker 5 dl vand Alle de tørre ingredienser blandes grundigt med elektrisk piskeris - tilsidst tilsættes vand - dejen skal ikke være for flydende. 30-35 min i ovnen på 200 grader. Bollerne placeres på en bageplade med en ske. Smager godt - kan fryses ned B


Kommentar
Fra   :  NullePie

Dato:
2010-04-25
Man kan sagtens bage brød osv uden gær bare man bruger bagepulver.. det lykkedes ihvertfald hver gang jeg prøver ;)


Kommentar
Fra   :  Christian Winther Hust

Dato:
2012-02-20
Rigtigt at Bagepulver / Natron kan hæve bagværk, men det smager ikke særligt godt. Under bageprocerssen omdannes natriumhydrogencarbonaten til Natrium carbonat som er ret basisisk! og pas på at dosis ikke bliver for stor.. bemærk at bagepulver og Natron er samme kenikalie.. Der findes opskrifter, som anbefaler både Natron og bagepulver, Resultatet bliver ikke velsnmagende!. god bagelyst Christian Winther.


Kommentar
Fra   :  louise

Dato:
2012-02-21
Er så ikke helt rigtig at gærallergi kun kommer i hals pg ansigt.. På mig går det i maven.. Jeg bruger bagepulver.. Synes det smager fint


Kommentar
Fra   :  marlene

Dato:
2012-04-28
Nu har jeg set på jeres kommentar, og nu vil jeg så prøve at bage brød. Tak


Kommentar
Fra   :  Dorthe knudsmark

Dato:
2012-09-20
jeg har bagt pizza dej med bagepulver og natron og det smagte ikke som du skriver christian winter


Kommentar
Fra   :  kaja streeter

Dato:
2013-01-06
Camilla sloth beskriver ganske flot forskellen på hævemidler. Og det er kun Natron, der bliver besk, Christian Winther. Natron og bagepulver er IKKE det samme. God bagelyst


Kommentar
Fra   :  

Dato:
2013-09-29
bagepulver er bare natron med stivelse


Kommentar
Fra   :  marlene

Dato:
2015-03-22
bagepulver er natron med syre og stivelse i. derfor man skal bruge eddike sammen med natron. :)


Kommentar
Fra   :  Stefanie

Dato:
2015-08-08
Kan man bruge bagepulver i engelske muffin


Kommentar
Fra   :  Anya

Dato:
2015-11-12
Jeg har også dårlig mave- min mave virker ikke, kan ikke komme på, og drikkevarer er livsfarlige for mig- kvaler mig- sidste gang jeg fik rødvin var jul 2003 og kom i stedet en tur på sygehuset. Åh ja jeg får også meget ondt i mine led ved brød med gær- udover alt det med huden som jeg har i ansigtet og på bryst


Kommentar
Fra   :  Tina

Dato:
2015-12-21
Hej! Jeg har glutenallergi og bager derfor alt selv. Pt er jeg ville med en opskrift på boller, hvor der er 50g gær til 8dl. lunket vand. Dette (sammen med honning og salt), skal stå 10min, inden de tørre ingredienser blandes i (der er også 2-3 spsk. fiberhusk i). MEN, nu skal dejen hæve i 2 timer, og formes mildt (ligesom at forme frikadeller) og i ovnen ca.28min. Jeg er træt af længden af hævningen og samtidigt, lugter huset MEGET af gær/"våd hund" resten af dagen (selvom jeg lufter ud, både under blandingen, bagningen og resten af dagen). NU kommer jeg til mit spørgsmål: KAN JEG MED FORDEL UDSKIFTE GÆREN MED BAGEPULVER ELLER NATRON, TIL DENNE OPSKRIFT?


Kommentar
Fra   :  ida

Dato:
2017-01-13
Kan man bruge bagepulver istedet for gær i f.eks. kanel snegle???




Her kan du indlægge en kommentar til dette emne.

Dit navn Navn

Din kommentar





Tilbage til kategori "Gær - Fødevareallergi"Debat forum hovedmenu