Debat forum



Tør surdej...???


Fra   :  Mikdk

Dato : 2010-01-16
Vist   :  6394 gange
Jeg har købt en bagemaskine, fungerer super godt. MEN... der skal bruges tør surdej lys/mørk til nogen af opskrifterne... hvor køber man det...???


Kommentar
Fra   :  Lizzie Hansen

Dato:
2010-01-17
Hej Mikdk
Du kan købe det i de fleste fødevarerforretninger, det ligger i små poser i nærheden af alm. gær.
Med venlig hilsen
Lizzie Hansen


Kommentar
Fra   :  Lizzie Hansen

Dato:
2010-01-17
Hej Mikdk.
Sorry.
Jeg er tilsyneladende íkke vågen endnu, jeg læste det som tørgær.
Lizzie Hansen


Kommentar
Fra   :  Sonja Taylor

Dato:
2010-01-17
Prøv at sætte fire til fem skiver rugbrød i blød i en øl eller vand til det er opløst , bland så olie mel salt lige så megetsom det kan tage af mel let måde at få grovbrød på og så bruger man alt sit rugbrød op


Kommentar
Fra   :  Susan

Dato:
2010-01-25
Hej....
Tørsurdej er noget der bruges i industrien og hos bageren! Jeg tror nok at det er kemisk fremstillet....men hvis du stadigvæk vil prøve, så prøv om du kan købe noget hos en bager. Personligt ville jeg lave min egen surdej, det er ikke særlig svært, og så prøve med det i stedet for.





Kommentar
Fra   :  Steen

Dato:
2010-09-13
Tørsurdej bruges rigtig nok i industrien og hos bageren MEN - det er ikke kemisk fremstillet. Det er rigtig fremstillet surdej som bliver tørret. Desværre mister man eddikesyren under processen så for at konservere sit rugbrød kan der tilsættes lidt eddike.


Kommentar
Fra   :  Cillekat

Dato:
2011-10-26
Der findes to typer surdej.
Den ene er våd (Flydende) surdej som man rører rundt i hver dag. Når man bager tages 1 dl surdej fra til den nye dej og så fodres den tilbageværende surdej tilsvarende med vand og mel.

Den tørre surdej er en klump dej der opbevares til næste gang man skal bage (Indenfor 7-14 dage) hvor den så æltes med i den nye dej. Til sidst når den nye dej er æltet færdig tages en ny klump fra, som opbevares til næste bagning.

Der findes til begge typer surdej en masse opskrifter på hvordan man kan opstarte en ny surdej, hvis ikke man kan "arve" en dl eller klat fra en bekendt.


Kommentar
Fra   :  Janusz Walentynowicz

Dato:
2016-03-27
Op til for et par år siden, kunne man finde Tørsleffs Økologiske Surdej i de fleste forretninger. Nu synes det helt at være forsvundet fra alle hylder.
ved nogen om man stadig kan købe det ? og i bekræftende fald - Hvor ?


Kommentar
Fra   :  Gitte Davidsen

Dato:
2017-12-19
Det findes ikke mere


Kommentar
Fra   :  Bodil Jeppesen

Dato:
2019-01-26
Hej. Bagesur , hvedesur og bage emzymer Kan købes hos Bage Brixen. Dk. Gå ind på deres side og se , deres mange spændende ting. Så jo, Gitte Davidsen det findes.




Her kan du indlægge en kommentar til dette emne.

Dit navn Navn

Din kommentar





Tilbage til kategori "Diverse"Debat forum hovedmenu