Debat forum



Slemme potaske i kogende vand


Fra   :  Anja Buhl-Westermann

Dato : 2016-12-09
Vist   :  882 gange
Jeg har en gammel opskrift på brunkager, hvor potasken skal slemmes i kogende vand. Jeg har før lavet opskriften, men kan nu simpelthen ikke huske hvad det betyder at man "slemmer". Google var ikke til megen hjælp :( så jeg håber der er nogle kloge hoveder herinde der ved det. Jeg mener selv at huske det var ret simpelt og ligetil...


Kommentar
Fra   :  arctic.gastro

Dato:
2016-12-13
Slemme er gammel Dansk, og betyder bare, at du skal drysse potasken i den kogende vand, men pas på, ikke for meget vand, og hav evt. et låg klar, så du kan dække det kogende vand til, når poiasken bruser op. HVis du hælder tøt hjortetak pulver i kold vand, så vil du opleve, at skålen bliver kogende varm i bunden. Potaske kan også bruges når du koger grønne bønner, ærter, rosenkål. det forhindrer, at den grønne farve bliver afbleget, men husk, kogetid skal tages alvorligt, ellers får du et dårligt resultat.


Kommentar
Fra   :  arctic.gastro

Dato:
2016-12-13
du har stavet ordet forkert, det hedder slæmme, og ordnet har forklaringen.


Kommentar
Fra   :  Anja Buhl-Westermann

Dato:
2016-12-16
Tak for den meget fine beskrivelse! Jeg kan udemærket stave, men det er svært med gamle ord man ikke kender, og som i øvrigt er skrevet som jeg skriver det i opskriften ;)




Her kan du indlægge en kommentar til dette emne.

Dit navn Navn

Din kommentar





Tilbage til kategori "Diverse"Debat forum hovedmenu