Debat forum



manglende oplysninger om reaktion citrus allergi osse kaldet Ascorbinsyre (vitamin C) E 300


Fra   :  Betty

Dato : 2008-01-06
Vist   :  13269 gange
Begrundeslen for min hendvendelse er at når man har citrus (Ascorbinsyre) allergi er det ikke nok at ta citron/citrus af opskrifter, da man idag konservere med Ascorbinsyre så når man handler skal man kikke E-Numre E 300- E 301 - E 302 så man er sikker på at få noget der ikke indeholder citrus.Men får man ikke Ascorbinsyre kan man få skørbug og blødene gummer så tænderne falder ud,så det er en stor kunst at finde balancen for hvor meget man kan tåle.Vi har 2 børn med citrus allergi og de går ind under katelogi multi allergiger som udvikler sig som nelleknupper både udvendig og indvendig og de hæver alle vegne og skal have medicin hele livet. Andfaldene kommer hvis de røre noget der har haft kontakt med citrusfrugter/Ascorbinsyre holdige så som,- citroner,appelsiner,solbær og hyben og Ascorbinsyre kaldes også Surhedsregulerende middel, og melbehandlings middel, men i mel kun E 300 Så jeg foreslår at i næste gang er ude og handle ( tar mindst 4-6 tim) og kikke om i kan finde ret meget uden E 300-E 301-E 302 eller ikke er konseveret med citrus. GOD FORNØJELSE (o; Vi gør det dagligt. Vil lige slutte med at sige at i har en mega god hjemmeside og hvis i har nogle spørsmål er i så hjertelig velkommen til at spørge for vi har levet i det i 25 år så lidt erfaring har man vel fået. Så herfra lige en rigtig glædelig jul og et lykkebringende nytår mange hilsner Betty


Kommentar
Fra   :  Gabriella

Dato:
2009-03-30
jag vill bara tacka för ditt inlägg.. Jga fick själv veta att jag har citrusallergi för ca ett halv år sen. Att bara gå till affären och handla är en kamp. Tack, verkligen tack.. detta inlägg har gett mej mer information(efter som de finns så lite om just citrus allgergi) Tack!


Kommentar
Fra   :  morten

Dato:
2010-04-05
hej jeg har haft citrus allergi i 5 år nu. jeg kan stort set ikke være være sammen rum eller i kontakt med citrusfrugter. det har bestem ikke være det nemeste at undgå det da man besøger venner, familie og andet godt folk. det har heller været nemt på nogen måde at for dem at at forstå at man har denne allergi og for det meste bliver det bare set som piverrig. men efter mange år og en del anfald begyndte det at gå op for folk. allergien påvirker mig med sved perler på næse, kløre, fedtet hud, sløret syn, svimmelhed, og træthed, og det er kun hvis jeg er i det sammen rum med en skraldet citrusfrugter. skulle det ske at kommer til at spise/drikke noget med Ascorbinsyre i, kan fører til kvalme og feberanfald. da der ikke rigtig er noget medicin for denne allergi, bruger høfeber piller, mælk, andre mælkeprodukter og masser af vand. håber det måske kan hælpe andre med min historie.


Kommentar
Fra   :  Maria

Dato:
2011-12-22
Hejsa Er bare rigtig glad for, at jeg lige netop har fundet denne side. Kan se det er noget tid siden der har været noget aktivitet men lige meget. Min dreng nu 4 år har citrus allergi og ja det tager enormt lang tid at handle ind og jeg har ikke kunne finde hjælp til hvad jeg skal kigge efter ude over citron syre. Folk omkring os forstår ikke hvad det gør ved ham. Men som alle andre børn vil han gerne have slik og saftevand og det er et mareridt at finde og gentagne gange bliver han skuffet og ked af det fx i bhv når der har været fødselsdag og han igen har drukket vand i stedet for det spændende grønne eller hvad farve det nu har. Der er også mange gange der kommer en slikpose med hjem og jeg så kan stå der og sige ja det ser spændende ud men du må ikke få det. Jeg finder lige lidt chokolade eller lakrids som du altid får. Så hvis der er nogen der har lyst til at komme med nogle gode forslag, dele mere historie eller kan fortælle mig hvordan det er at leve med en sådan meget uset allergi for af gode grunde kan min dreng ikke forklare mig det. Det eneste jeg kan se er hans røde knopper, mærke hans varme kinder og se hans aktivitets niveau stiger for når han bliver træt skifter han til et højere gear. hvordan får man andre til at forstå det er virkeligt og det ikke er godt for ham fx at få appelsin. I skriver anfald??? hvad går det ud på? Og igen til sidst tak for det jeg allerede har lært håber jeg lære mere så jeg kan hjælpe ham endnu mere.


Kommentar
Fra   :  

Dato:
2014-12-29
Jeg har også citrusallergi og allergi overfor citronsyre især. Dette giver vanskeligheder i forhold til shampoo, balsam, bodyshampoo, vaskepulver og medicin - ja og et utal af andre ting. Selv i Minirisk og Neutral shampoo og vaskepulver findes det. Så hvis I har eksemproblemer, så tænk på at det kan skyldes citronsyre i forskellige vaskemidler, shampooer og medicin.


Kommentar
Fra   :  Bente skovlund

Dato:
2015-05-14
Hvis man har citrusallergi, kan man så tåle citronmelisse ? Er der noget man kan erstatte citrus med?


Kommentar
Fra   :  Inge Larsen

Dato:
2016-11-18
Min voksne datter har citrus allergi, jeg vil som Bente Skovlund,gerne vide om de ramte kan tåle citronmelisse og er der elles,et produkt der kan erstatte citron...? Det er ikke nemt at lave fiskeforretter uden den friske citron.-


Kommentar
Fra   :  Poul Børge Pedersen

Dato:
2017-05-31
Bortset fra, at der er en smule ascorbinsyre i citroner, har ascorbinsyre (E300) og citrusallergi intet med hinanden at gøre. Citronsyre og ascorbinsyre kan ganske vist i ren form findes som hvidt krystallinsk pulver, men det kan sukker, salt og bagepulver altså også. Citrusallergien knytter sig til den æteriske olie i skallen og har altså intet med de syrlige dele at gøre.




Her kan du indlægge en kommentar til dette emne.

Dit navn Navn

Din kommentar





Tilbage til kategori "Citrus - Fødevareallergi"Debat forum hovedmenu