Debat forum



Positiv/Negativ liste over fødevare


Fra   :  Per (Webmaster)

Dato : 2006-02-07
Vist   :  2289 gange
Har overvejet om der skulle laves en positiv liste over produkter som uden problemer kan bruges af mælkeallergiker, og ligedan en liste over produkter som man ikke kan bruge, eller man skal være på vagt over for.


Kommentar
Fra   :  Pia

Dato:
2006-02-10
Ideen er rigtig god, men der findes en under ww.mælkeallergi.dk. Den kunne der evt. henvises til.


Kommentar
Fra   :  Vinnie

Dato:
2006-02-18
For ca 1-1½ år siden gik jeg med stor forventning i Brugsen med den omtalte liste fra mælkeallergi.dk. Desværrre ændrer indholdet i madvarer sig efter producentens lyst, hvilket gør at der var kommet mælk i en del af produkterne + at Brugsen ikke længere havde produkterne. For at en sådan liste skal være anvendelig skal den konstant opdateres. Den kan være en hjælp i starten indtil man lærer at genskue ingredienslisterne for i bund og grund har du kun dig selv at stole på. Et eksempel: Bilka´s bager bruger to forskellige ingrediensmarkater på det selvsamme brød. En kort og en lang. På den korte markat står der bare ikke der er mælk i og brødet kunne i princippet laves uden mælk. Hvordan skal man kunne gennemskue dette?


Kommentar
Fra   :  Per (Webmaster)

Dato:
2006-02-19
Jeg vil egentlig helst lave en liste på siden her da jeg så har mulighed for at redigere i den, som Vinnie også nævner kan der være ændringer til sådan en liste. Hvis nu det var muligt at kommenterer ingredienserne på listen så kunne evt. ændringer komme med, var det en ide ?


Kommentar
Fra   :  Mette

Dato:
2006-02-24
Det er trods alt blevet nemmere for os som forbrugere, at handle ind nu hvor vi har fået de nye regler, (tidligere 25% reglen) nu hvor producenterne skal skrive hvis deres produkt kan indeholde spor af mælk, æg, nødder og lign. Man skal dog stadig være opmærksom på de fødevare som er langtidsholdbare, da der stadig kan stå nogle vare på hylderne, som ikke lever op til de nye lovkrav.


Kommentar
Fra   :  Christina

Dato:
2007-11-03
Er der blevet lavet en ny liste som man kan bruge ? da datoen for sidste indlæg er lang tid siden


Kommentar
Fra   :  Annemarie

Dato:
2007-11-11
Hej Min datter (alder: 1 år) har netop fået diagnosticeret mælkeallergi. Så jeg jager mælkefri produkter og savner så sandelig også en produktliste. Men vi kan jo begynde en her - jeg har kun een ting til den: Tulip, Fransk Leverpostej - lavet uden mælk og gluten. Forhandles i Superbrugsen. Den smager godt men er vist ikke fedtfattig :-) Venligste hilsner Annemarie, mor til Dana, der forhåbentlig vil slippe for mavesmerter på en mælkefri diæt ...


Kommentar
Fra   :  topkat82

Dato:
2008-04-15
En produktliste, ja tak, hat lige i en alder af 26 fået konstatert mælke og guten allergi, og informationerne om hvad man kan, og ikke kan spise er mildes talt overvælgene :-(


Kommentar
Fra   :  mette

Dato:
2010-08-17
har selv lig fået konstatret mælke allergi i en alder af 19 år og har en datter med gluten allergi.. savner en liste eller noget i stil med så det ike altid skal tage 2 timer a handle ind til aftensmaden :)




Her kan du indlægge en kommentar til dette emne.

Dit navn Navn

Din kommentar





Tilbage til kategori "Mælk - Fødevareallergi"Debat forum hovedmenu